Tijdens mindful hatha yoga lessen bewegen we op de adem en hebben we het grootste deel van de tijd onze ogen dicht. We bewegen naar wat goed voelt voor jouw lijf. Ik geef instructies en tips, maar je kunt het nooit fout doen: het gaat er niet om hoe het er van de buitenkant uit ziet. Op deze manier kom je echt helemaal in je lichaam. Je gaat voelen wat zich afspeelt in jouw lichaam. Misschien merk je op dat je allerlei kriebels in je lijf hebt omdat je verliefd bent, en wil je graag licht en soepel bewegen. Maar het kan ook zo zijn dat je voelt dat je eigenlijk heel moe bent. En daarom rustig aan wilt doen. De uitnodiging staat dan altijd om terug te keren naar een rusthouding.

Uiteindelijk bewegen we in en uit de houdingen op de ademhaling, waardoor een ‘flow’ ontstaat. Je komt even helemaal uit je hoofd en je wordt één met de sensaties in je lichaam. Mensen beschrijven deze ervaring als rustgevend en stress verminderend, zelfs tot dagen na de les.

De lessen zijn laagdrempelig en er is geen ervaring met yoga nodig om mee te kunnen doen. Het enige wat je nodig hebt is jouw eigen, mooie lijf.

 

Carla:

In de eerste les moest ik op zo’n kussen liggen met mijn rug, voetzolen tegen elkaar en knieën naar buiten, bewuster ademen en ik dacht ojee. Nu weet ik dat zo’n kussen bolster heet en dat de houding heerlijk is en dat het bewust ademen (zeker in de les) heel makkelijk is. Maaike geeft leuk yoga, legt de oefeningen / houdingen uit, de les heeft vaak een thema. De lessen zijn uitdagend, jammer dat ze maar één keer per week zijn.